تبلیغات
حرفهایم با تو - چگونه خواب بهترى داشته باشیم

اگر خوبت نباشم مهربانم زرد خواهم شد حرفهایم با تو

چگونه خواب بهترى داشته باشیم
سه شنبه 11 بهمن 1384
با وجود تمام مشغله هاى زندگى، دو نكته فراموش شدنى نیستند: خواب و غذا. در شرایطى كه اغلب مردم ۳۳ درصد از عمر خود را در خواب سپرى مى كنند متأسفانه میلیون ها نفر هم هستند كه با مشكل بى خوابى دست و پنجه نرم مى كنند. نوشتیم متأسفانه، چرا كه نداشتن خواب مناسب و كافى باعث افزایش استرس، بالا رفتن اشتباهات و عدم توجه و تمركز كافى و بروز مشكلاتى در این افراد مى شود.
نكته جالب اینكه تحقیقات نشان داده، زنان بیش از مردان با مشكل بى خوابى مواجه هستند. تقریباً ۶۸ درصد زنان آمریكایى با مشكل بى خوابى مواجه هستند و كمتر از ۸ ساعت در طول شبانه روز مى خوابند.
حالا ببینیم چه عواملى باعث این مشكل مى شوند. تحقیقات نشان داده كه سه عامل مهم باعث ربودن خواب از چشمان زنان مى شود.
۱) استرس هاى ناشى از كار و مشكلات خانوادگى
۲) عواملى مثل آلرژى و سرماخوردگى
۳) بالش ها و رواندازهاى ناراحت و نامناسب
بیش از یك سوم زنان معتقدند كه یك زندگى راحت و مناسب به یك رژیم غذایى مناسب، ورزش منظم و خواب خوب نیاز دارد.
زنانى كه بیشتر با این مشكل مواجه هستند اغلب از خانواده هاى طلاق هستند. تحقیقات نشان مى دهد اغلب زنان مطلقه و یا آنهایى كه از شوهرانشان جدا شده اند تنها ۵ ساعت در شبانه روز مى خوابند.
دسته دوم زنان بیكار هستند. آنهایى كه روزهاى خود را با انجام حرفه خاصى پشت سر نمى گذارند. زنانى كه در خارج از منزل كار نمى كنند بیش از زنان شاغل دچار مشكل بى خوابى مى شوند. این مسأله دلیلى قابل پیش بینى دارد. زنانى كه در خارج از منزل كار مى كنند روزانه انرژى بیشترى صرف مى كنند و شب به خاطر كار روزانه خسته اند و به راحتى به خواب مى روند. زنانى كه در نواحى ساحلى و نزدیك دریا زندگى مى كنند نیز بیشتر از بقیه دچار كم خوابى و بى خوابى مى شوند.
روش هاى مقابله با كم خوابى
براى مقابله با این مشكل راه هاى زیادى وجود دارد. كیفیت و مقدار خواب شما بستگى به میزان كار شما در طول روز دارد و متقابلاً بر روى كارایى شما در روز بعد نیز اثر مى گذارد. در اینجا چند راهكار را به شما پیشنهاد مى كنیم كه بتوانید خواب كافى و لازم را در شب داشته باشید.
۱) یك برنامه زمانى معین براى ساعت خوابیدن و از خواب بیدار شدن خود تنظیم كنید. این برنامه را در آخر هفته و روزهاى تعطیل نیز اجرا كنید.
۲) از كارهایى كه باعث آرامش شما قبل از خواب مى شود مثل خواندن كتاب، گوش دادن به یك موسیقى آرام، خوابیدن در وان آب گرم حمام... استفاده كنید.
۳) محیطى تاریك، ساكت، راحت و خنك كه باعث خواب شما مى شود، در اتاق خود ایجاد كنید.
۴) روى بالشت و تشك نرم راحت بخوابید.
۵) از اتاق خواب خود تنها براى خواب استفاده كنید و دیدن تلویزیون، كار با كامپیوتر و كارهاى اضافى خود را در فضایى خارج از اتاق خواب خود انجام دهید.
۶) غذاى خود را حتماً ۲ تا ۳ ساعت قبل از رفتن به اتاق خواب میل كنید.
۷) حتماً روزانه ورزش كنید و براى اینكه بتوانید شب خوب بخوابید سعى كنید چند ساعت قبل از خواب ورزش كنید.
۸) از مصرف مواد نیكوتین دار مثل سیگار، تنباكو، توتون و ... قبل از خواب اجتناب كنید. نیكوتین مى تواند عامل بى خوابى شما باشد.
۹) از مصرف مواد كافئین دار مثل قهوه، چاى، شكلات و نوشیدنى هاى شیرین قبل از خواب دورى كنید. كافئین باعث هوشیارى و بیدار ماندن شما مى شوند.


[ سه شنبه 11 بهمن 1384 - 03:01 ق.ظ ]
[ویرایش شده در : - - -]
[ پیام ()|| احد ] [عمومی , ] [+]